Gustav Klimt is wereldberoemd vanwege zijn schilderijen met goud en decoratieve ornamenten, zijn universele symboliek en zijn afbeeldingen van sterke vrouwen. Maar waar haalde hij zijn inspiratie vandaan?
Inspiratiebronnen
De tentoonstelling Golden Boy Gustav Klimt. Inspired by Van Gogh, Rodin, Matisse… biedt de bezoeker de unieke kans om het werk van Klimt te midden van zijn talrijke inspiratiebronnen te zien.
Nooit eerder was er in ons land zo’n groots opgezet overzicht van het werk van Klimt te bewonderen met iconische topstukken van over de hele wereld, zoals Emilie Flöge (1902) en Waterslangen II (1904). De tentoonstelling is een samenwerking met het Belvedere in Wenen.
Het keizerlijke Wenen
In het keizerlijke Wenen rond 1900 was hij een van de allergrootsten en dat is hij tot de dag van vandaag gebleven: 'Golden boy' Gustav Klimt (1826 - 1918) was zowel beroemd als omstreden en geldt nog steeds als een van de meest aansprekende kunstenaars uit de moderne kunstgeschiedenis.
Nieuw onderzoek
Gebaseerd op nieuw onderzoek presenteert Golden Boy Gustav Klimt wereldberoemde werken van Klimt náást het werk van andere grootheden zoals Vincent van Gogh, Whistler, Sargent, Toorop, Monet, Rodin, Toulouse-Lautrec en Matisse. De tentoonstelling laat zien dat Klimt zich door deze kunst liet inspireren om er vervolgens geheel eigen werk van te maken dat nog steeds tot de verbeelding spreekt.
Spectaculaire kleurenexplosies
Golden Boy Gustav Klimt neemt de bezoeker mee naar de turbulente tijd waarin Klimt leefde en toont het verloop van zijn duizelingwekkende carrière. Ook de verhalen achter en de personen óp de schilderijen spelen een rol. Wie waren zij, waarom schilderde Klimt hen en wat was de relatie tussen schilder en model?
Centraal staat de enorme stilistische ontwikkeling die Klimt doormaakte: van een nog klassiek portret van pianist Pembaur uit de beginjaren (1890) tot aan de door Van Gogh en Matisse geïnspireerde kleurexplosies van Adele Bloch-Bauer II (1912) en Eugenia Primavesi (1913).
Badend in het goud
Iconische werken – die vanwege hun populariteit amper worden uitgeleend - zijn in de tentoonstelling te zien. In Judith (1901) brengt Klimt de Bijbelse Judith naar zijn eigen tijd, sensueel en badend in het goud. Het gedurfde De bruid – dat nog onvoltooid op de ezel stond toen Klimt in 1918 stierf – is te bewonderen, evenals het beroemde portret van zijn geliefde muze Emilie Flöge. Ronduit spectaculair is het schilderij Waterslangen II, dat voor het eerst sinds de jaren zestig van de vorige eeuw weer in het openbaar te zien is.
Bij de afbeeldingen:
1) Gustav Klimt Waterslangen II, 1904, bewerkt 1906-1907, olieverf op doek, 80 × 145 cm. Privécollectie, courtesy of HomeArt.
2) Klimt bracht de Bijbelse Judith naar zijn eigen tijd: sensueel en badend in het goud